Saturday, July 24, 2010

2011 yang akan berakhir

Salam satu Malaysia semua...
Tahun 2011 telah berada di bulan terakhir. Ini bermakna 12 bulan telah kita lalui tanpa ada kita sedar atau sengaja tidak mahu sedar akan peredaran masa itu. Saya sendiri cuba mencari kesimpulan terbaik tentang apa yang telah saya lalui sepanjang 2011 ini. Setiap hari, minggu dan bulan yang saya lalui telah menjadi kawan, lawan,guru dan juga penilai yang terbaik dalam hidup saya. Benarlah kata pujangga, Pengalaman Adalah Guru Yang Terbaik.
Januari 2011, saya berpindah tempat bekerja untuk pertama kali pada tahun ketiga perkhidmatan saya di dalam sektor awam. Saya menanam satu iltizam bahawa saya mampu untuk menjalankan tugas dengan baik di mana jua asalkan saya menerima organisasi itu dengan positif. Itu bermakna telah dua tahun saya meninggalkan sektor swasta yang penuh gemilang dan mewah. Manakan tidak, dari status seoang Eksekutif Muda dengan pendapatan yang lumayan saya memilih untuk menjadi pegawai rendah di sektor awam. Ingin bermula dari aras paling bawah, walaupun telah berada di paras selesa adalah sesuatu yang mencabar diri saya untuk merealisasikan impian saya sendiri. Isteri dan kenalan saya sempat membuat parti kejutan sempena hari jadi saya yang ke-28. Hanya dengan sebiji kek di dewan badminton selepas tamat latihan amatlah bernilai bagi saya. Syukur ada orang yang ambil berat terhadap kita.
Tahun 2011 kian mencabar apabila Tuhan menurunkan cabaran dan dugaan duniawi kepada saya tidak kira di dalam hidup berumahhtangga mahupun kerjaya. Walau bagaimanapun dengan mempercayai bahawa Tuhan hanya menduga mereka yang mampu untuk melalui segalanya, saya masih bertahan dan menerima segalanya. Kehilangan ahli keluarga terdekat dan juga rakan sekerja dalam sekelip mata mengingatkan saya bahawa hidup ini adalah milik Tuhan dan saya hanya dipinjamkan segala milikNya itu. Betapa kecilnya Saya.
Berjaya untuk melanjutkan pelajaran di peringkat Ijazah walaupun melalui Pendidikkan Luar Kampus adalah sesuatu yang amat bermakna. Langkah pertama untuk 1001 langkah ya ng akan datang telah berjaya Saya hayunkan. Langkah untuk Saya mencapai impian yang telah begitu lama aku tanamkan dalam diri. Syukur Tuhan kerana dengan izinMu saya kian berjajya untuk memperbaiki diri untuk kebaikan saya dan juga orang lain.
Bencana alam dan peperangan yang berlaku di seluruh dunia kian membuktikan Manusia kian rakus dan tidak puas dengan kehidupan ini. Pelbagai teori dikemukakan oleh golongan bijak pandai untuk menjawab segala persoalan. Namun pokok pangkalnya tetap satu, iaiu kita Manusia yakni mahhluk ciptaan Tuhan paling sempurna kerana punya Akal.
Tahun 2011 akan berlalu pergi. Mujurlah saya telah diberi kesempatan untuk melaluinya.

Alangkah Bahagia Mereka yang Hari Ini Milik Mereka Lebih Baik Dari Semalam...
Bertuahlah Mereka Yang Memiliki Hari Ini Untuk Merancang Hari Esok Yang Lebih Baik...
Bersyukurlah Kita Kerana Memiliki Hari Ini...Kerana ia adalah PRESENT DAY...yang dihadiahan oleh Tuhyan untuk setiap kita...

bj

No comments:

Post a Comment