Thursday, July 15, 2010

apa macam jadi ini macam

salam 1 Malaysia semua...
bagaimana dengan hari dan minggu anda semua?
hari ini ada dua perkara yang hendak saya kongsikan dan beritahu semua.
Yang pertama...mulai minggu ini, setiap minggu akan ada episod, yakni paparan Bab - bab novel hasil nukilan saya sendiri untuk tatapan kita semua.
Diharapkan semua akan menyokong saya sehingga akhirnya.
Yang kedua...ini ada cerita babak Nasib Doremi dari cerita Tan Sri P. Ramlee yang benar - benar berlaku di depan mata saya dan juga rakan seperjuangan yang lainnya. begini ceritanya...
saya bersa rakan yang lain baru saja ingin menikmati sarapan nasi goreng di satu warung milik bumiputera juga adanya. Pekerja - pekerja di situ juga terdiri daripada anak - anak bumiputera kita yang baru cuba belajar berdikari. Banyak juga pelanggan lain yang berada di situ. Nak dijadikan cerita, adalah dua orang pakcik bumiputera yang duduk di belakang kami,yang sudah habis makan sarapan mereka nampaknya sedang leka berbual. Menunggu untuk membayar bil sarapan mereka agaknya. Sedang kami semua leka menikmati sarapan, tiba - tiba mereka menengking pembancuh air minuman yang datang untuk minta bil air minuman dijelaskan.
"Ini kopi apa pahit benar?. Cuba kau yang minum air kopi ini. Rasa sendiri kopi yang kau buat!." bentak mereka kasar. Si pembancuh air nampak terkejut dan teramatlah malu. Sebagai orang yang berlagak profesional, kami hanya memandang dari hujung mata saja.
"Ni mana tauke. Aku nak komplen pekerja dia ni!." Agak kasar juga soalan itu ditanyakan kepada makcik tukang masak yang datang minta bil makanan pula untuk dijelaskan. Dia hanya berlalu membawa pinggan dan duit bil ke kaunter bayaran tanpa menjawab soalan kategori kurang ajar itu.
Masa itu kami semua memandang ke arah pakcik - pakcik tersebut untuk memastikan tiada apa yang tidak diingini berlaku. Almaklumlah kami antara pelanggan tetap di situ. Setelah sedar yang mereka berjaya menarik perhatian kami, mereka sama - sama berjalan keluar dan buat - buat bodoh apabila pembancuh air meminta mereka menjelaskan bil minuman.
"Kenapalah nak buat babak cerita P. Ramlee pulak di pagi hari. Bukan banyak mana pun bil tu." komen rakan di depan saya.
"Biasalah bila bumiputera jumpa peniaga bumiputera. Bukan nak membantu, nak menjahanamkan adalah. Nanti kata, dengan bangsa sendiri pun nak berkira." tambah saya pula.
Sedang kami baru ingin terus menikmati sarapan pagi yang sedikit tergendala, kedengaran pula si pembancuh air memarahi pekerja - pekerja yang lain. Inilah dunia peniaga kecil - kecilan orang kita, samaada dipersalahkan atau pun menyalahkan yang lain.

Sesungguhnya amat mudah untuk kita menuding jari kepada mereka yang lain, tetapi kita jangan lupa pangkalnya di mana


bj

No comments:

Post a Comment